Toate informatiile marcate pe anvelope

Pe langa informatiile esentiale, descrise in articolul despre citirea dimensiunii si indicilor de pe anvelope, acest articol trateaza efectiv toate informatiile marcate pe anvelope. Ca o completare a articolului anterior: daca raportul de aspect nu este precizat, acesta este 80%. Latimea anvelopei poate, de asemenea, sa fie exprimata in inch. De exemplu, dimensiunea 13R22.5 inseamna o latime de 13inch, raport de aspect de 80% din 13 inch si diametru 22.5 inch.

Informatiile ce vor fi descrise se gasesc pe ambele parti ale anvelopei, cu exceptia DOT-ului, care este inscriptionat doar pe partea exterioara. „DOT” (Department of Transportation) este un standard introdus in SUA, in anul 1966. Se refera la informatii ce sunt necesare pentru siguranta transporturilor din tara mai sus mentionata.

Toate informatiile marcate pe anvelope

Pe DOT-ul anvelopei se pot citi urmatoarele informatii:

  1. Scopul codului (DOT american, nu neaparat respectat in UE)
  2. Codul producatorului.
  3. Codul dimensiunii anvelopei.
  4. Caracteristici specifice producatorului.
  5. Saptamana datei de fabricare.
  6. Anul datei de fabricare. De exemplu, in acest caz, „1016” inseamna ca anvelopa a fost produsa in saptamana nr. 10 din anul 2016, adica in luna Martie 2016.

Fiecare fabrica de anvelope din lume are un cod specific, care poate fi gasit aici. DOT-ul contine 11 sau 12 caractere pentru anvelopele noi, respectiv 13 caractere pentru cele resapate/reconstruite.

Marca, modelul, dimensiunea, indicii de sarcina si numarul de pliuri sunt de asemenea inscriptionate pe flancul anvelopei. Indicii de sarcina si numarul de pliuri sunt corelati, in general pentru camioane numarul de pliuri fiind mai mare de 14.

Corelatia intre indicii de sarcina si valoarea greutatetii maxime per anvelopa poate fi consultata aici. Alta informatie legata de sarcina maxima este reprezentata de presiunea recomandata in anvelope, de asemenea marcata pe flanc.

presiunea maxima in avelope

Intre toate informatiile marcate pe anvelope pot fi inscriptionate si marcaje precum „Regroovable”, „Retread” sau „Remould”, „Tubeless”, „Radial steel”, etc.

  1. Regroovable – anvelopa poate fi recanelata. Procedeul de recanelare inseamna ca anvelopele pot fi „retaiate” inca 3-4 mm, folosind stratul de rezerva al benzii de rulare.
  2. Retread – anvelopa a fost resapata. Aceasta inseamna ca a fost aplicata o noua banda de rulare dupa uzarea anvelopei.
  3. Remould – un procedeu asemanator resaparii, dar complet diferit:). Resaparea se realizeaza „lipind” o noua cale de rulare, reconstruirea se realizeaza la cald, in presa, noua anvelopa fiind vulcanizata. Termenii si echivalenta lor in romana si engleza sunt ambigui, lasand loc multor interpretari. Un exemplu de resapare/reconstruire realizat in Romania poate fi vizualizat aici.
  4. Tubeless – anvelopa se monteaza fara a fi nevoie de camera de aer.
  5. Radial steel – pliuri din otel, constructie radiala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *