Anvelope noi vs. second hand vs. resapate

De ce anvelope noi vs. second hand vs. resapate?

Daca ne referim la axa de utilizare, pentru directie concluzia e simpla: anvelope noi. Premium. Aici nu se gaseste loc de compromis.

Insa pentru axa de tractiune sau trailer se pot face compromisuri in ceea ce priveste bugetul. Tinand cont de faptul ca majoritatea camioanelor au 4 anvelope de tractiune si 6 pe semiremorca(trailer), defectarea uneia dintre ele nu reprezinta un defect fatal al intregului ansamblu.

In plus, costul unei anvelope chinezesti noi nu justifica si calitatea ei. La pret mult mai mic puteti gasi anvelope premium SH sau anvelope resapate/reconstruite, avand cel putin aceeasi calitate. De obicei anvelopele resapate sau SH sunt superioare celor chinezesti, in ciuda perceptiei comune. Daca sunt alese intr-un mod corespunzator.

Alegerea unei anvelope SH . In primul rand trebuie tinut cont de tipul de trafic pe care il veti desfasura. Pentru trafic regional se pot face compromisuri cu anvelope de talie medie, cum ar fi: Fulda, Kormoran, Yokohama, Firestone, Kama, etc.. Aici pot fi incluse si cateva marci „chinezesti premium”, precum Aeolus sau Athos. Aceste compromisuri nu ar trebui sa afecteze deloc activitatea de transport, daca anvelopele sunt alese de un profesionist. Exista cateva lucruri la care trebuie sa fim atenti atunci cand alegem anvelope SH:

  1. DOT-ul: cum a fost descris in articolul despre principalele atribute ale unei anvelope, reprezinta o serie de informatii referitoare la producator, dar in primul rand, data fabricatiei anvelopei. Daca efectuati transport extern, chiar pentru o anvelopa noua, vechimea de peste 5-6 ani a anvelopei este prea mare. Compozitia chimica a anvelopei se schimba in timp, inlocuind in mare parte cauciucul cu plasticul. Acest lucru depinde foarte mult de compozitia initiala. Asta duce la modificarea parametrilor de aderenta, distanta de franare, etc..
  2. Uzura: cel mai simplu indicator este cel care se aplica si pentru anvelopele auto: uzura pe o singura latura a caii de rulare. Se poate observa in imaginea de mai jos. Acest lucru releva probleme la sistemul de directie, in general. O alta problema semnificativa poate fi uzura neuniforma.

Aceste defecte fac ca amprenta caii de rulare sa nu atinga in intregime suprafata de rulare(asfaltul), ceea ce duce la probleme mai complicate, tratate in continuare.

Cand tinem cont de alegerea unor anvelope noi vs. second hand vs. resapate trebuie sa tinem cont totusi si de buget.

Alegerea unei anvelope resapate/reconstruite.

Cel mai important lucru in alegerea unei anvelope care a fost resapata/reconstruita il reprezinta PRODUCATORUL. In acelasi timp, modul de fabricare si materia prima folosita sunt esentiale. Cu totii stim ca pot aparea probleme in ceea ce priveste resaparea, dar acestea tin strict de criteriile de mai sus.

Orice producator de anvelope resapate ar trebui sa tina cont de calitatea benzii, a adezivului cu care aceasta este lipita, a raschetei care „razuieste” carcasa, etc.. Putini o fac. Legislatia actuala din Romania permite oricarei persoane care are un garaj si un flex sa rascheteze carcase si sa produca anvelope resapate. Si o fac. Un exemplu de bune practici poate fi gasit aici.

Anvelopele resapate sunt un compromis bun, cat timp aveti incredere in producator. De asemenea, daca primiti factura si certificat de garantie. Cine nu garanteaza o anvelopa resapata mai mult de 1 an, nu produce anvelope de camion de calitate.

Concluzia finala: anvelope noi vs. second hand vs. resapate – depinde de buget. Si de tipul de trafic. Optimizarea bugetului ar trebui sa fie o prioritate. In orice caz, 50 de euro/cursa inseamna vreo 10.000 de euro in minus pe luna pentru o firma medie de transport.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *